Tanítás koronavírus idején a Batthyányban

A képhez tartozó alt jellemző üres; 01_Címlapfotó-1024x589.jpg a fájlnév

A Covid-19 járvány okozta rendkívüli helyzetben az egész országban tovább kellett működtetni az oktatási rendszert, az iskoláknak, a pedagógusoknak, a tanulóknak és a szülőknek is alkalmazkodniuk kellett a váratlanul kialakult szituációhoz. Ezekkel a gondolatokkal kezdte beszélgetésünket Vargáné Oláh Zsuzsanna a Batthyány Lajos Általános Iskola intézményvezetője.

Az oktatásban a pedagógus szerepe összetett. Egyfelől a pedagógus, mint információforrás, a tudás átadója és a különféle kompetenciák fejlesztője áll a tanulók rendelkezésére, másfelől a tanuló önálló tanulását támogató motiváló, irányító, pártfogó szerepe is van. Egy olyan helyzetben, amikor a pedagógusnak nincs lehetősége közvetlen személyes kapcsolatot fenntartani a tanulókkal, az utóbbi szerepköre válik hangsúlyosabbá: támogatnia kell a tanulók önálló tanulását, információ-felkutatását és feldolgozását.

A Batthyány Lajos Általános Iskola igazgatónője elmondta, hogy kollégái már az első napon virtuális tantermeket („classroom”) hoztak létre, ahol azóta is köszöntik a diákokat. Az órák nagy részét itt tartják, ide töltik fel a tananyagot, a leckét. A gyerekek szintén itt válaszolnak a kérdésekre és itt küldik el a házi feladatokat. Egyes tanároknál a számonkérések a „Redmenta” oldalán valósulnak meg.

A pedagógusok számára talán a legkisebbek távoktatása jelenti a legnagyobb kihívást, hisz akik az általános iskola első-második osztályában tanítanak, azoknak a nebulói az írott szöveget még nem, vagy nehezen tudják értelmezni és feldolgozni.

A tanulóifjúsággal az osztályfőnökök közvetlen kapcsolatban vannak, a munkaközösségek vezetői pedig pedagógus kollégáikkal. Az irányítás továbbra is az iskolából történik, ahol ügyeletet tartanak.

A Batthyány suliban idén sem feledkeztek meg a Víz Világnapjáról, és a Föld Napjáról, de természetesen az Édesanyákról sem. A gyerekek rajzokat, festményeket, plakátokat készítettek. Az intézményben emlékfalat és tárlót hoztak létre pedagógusok és technikai dolgozók közösen. A gyerekek otthon különböző alkotásokkal készülnek az Anyák napjára és szorgalmi feladatokat írnak a Madarak és Fák Napjára.

Az egyik virtuális osztályteremben így számolt be iskolánk egyik diákja: „Amikor kiderült, hogy életbe lép a digitális oktatás eleinte nagyon megijedtem, hogy lesz tovább, miként fognak alakulni a dolgok? Az első rémület után rájöttem, hogy vannak pozitív hozadékai az otthoni tanulásnak, a karantén helyzetnek. Ilyen például a sajátos időbeosztás, az, hogy több időm van a hangszerjátékra, jobban és többet alszom, valamint hogy sokat lehetek a családommal, kevesebbet vagyok stresszes. Egy-két hét után kialakult nálam egy napirend, sokkal hatékonyabban tudom elvégezni feladataimat. A tanáraink megértőek, és próbálnak a legjobban alkalmazkodni a kialakult helyzethez. Sok országban csökkent a légszennyezettség, így a Földünk fellélegezhet. Az emberek között nem várt összefogás tapasztalható, ismeretlen emberek segítenek idegeneken. Még inkább megnőtt a higiénia fontossága, sokkal jobban tisztelik és becsülik az egészségügyben és a szociális ágazatokban dolgozók áldozatos munkáját. Én úgy gondolom, talán még időben jött ez a pofon a világnak, hogy értékeljük a természetesnek tűnő dolgokat, azt hogy van családunk, iskolába járhatunk, vannak barátaink.”

Az élet sok mindent átírt. Viszont ez a sajnálatos helyzet várhatóan hozott az oktatásban pozitív hatásokat is. Ez a kényszerhelyzet azt gondolom, hogy óriási lökést adott az oktatás digitalizációjához. A köznevelésért felelős államtitkár a következőket mondta: „–Több tízezer pedagógus jelenleg egy innovációs kalandban is részt vesz, miközben egy veszélyhelyzetet kezel. Ennek óriási pozitív hozadéka lesz és lehet a tanulók, szülők és pedagógusok munkavégzése számára is.”

Soha nem volt még ennyire fontos a tanulók, a szülők és a pedagógusok együttműködése és egymásba vetett bizalma. Köszönet nekik, büszke vagyok rájuk!- zárta beszélgetésünket Vargáné Oláh Zsuzsanna intézményvezető.

Fotók: Batthyány

Online Medve Matek

Kedves Gyerekek! Kedves Szülők!

A kialakult járványhelyzet nagyban átalakította a tanév utolsó harmadára tervezett programjaink kimenetelét.
Ha minden a régi kerékvágásban haladna, akkor most hétvégén, csak úgy, mint évek óta ebben az időszakban, a felső tagozatos tanulóknak több mint a fele vetné be magát 3 fős csapatokba rendeződve a Medve Szabadtéri Matekverseny rejtelmeinek kibogozásába.
Erre sajnos most nincs lehetőségünk, azonban a szervezők kreativitásának köszönhetően a megmérettetés átalakítva, de az együtt gondolkodás lehetőségét még is megteremtve újszerű módon kerül megszervezésre.
Néhány kedvcsináló információt összegyűjtöttünk a verseny honlapjáról, a további részletek pedig a
http://medvematek.hu/logirintus
címen érhetőek el.
Reméljük, hogy sokan velünk tartotok! Hajrá Batthyány! 
A matematika tanárok 3 fős, a versenyen biztosan induló csapata