Matekversenyek a karantén alatt

Az egész éves matematikai versenyszezon vidám hangulatú lezárásaként évek óta, több mint 100 fős indulói létszámmal vettünk részt a Medve Matematika Szabadtéri Versenyen, hol a szegedi, hol a budapesti helyszíneken. A Covid-19 járvány miatt az idén ez az évadzáró, felhőtlen szórakozást is kínáló, remek hangulatú megmérettetés is elmaradt, csak úgy, mint több más rendezvény.

Sajnos több olyan matematika verseny országos döntőjét sem tudták megtartani, ahová az addigi fordulókban elért eredményeik alapján a Batthyány Lajos Általános Iskola diákjai bejutottak.

  • A Bonifert Domonkos Nemzetközi Matematikaverseny országos döntője 2020. március 28-án lett volna Szegeden. Intézményünkből a következő tanulók kaptak meghívást:
    Farkas Liliána, Oláh-Marcényi Péter a 6. évfolyamosaink közül, Borzai Viktória, Farkas Dominik, Flóring Balázs, Kámán Ákos, Kis Domonkos, Kőfalvi Dorottya, Oláh-Marcényi Balázs, Turcsányi Mátyás pedig a 8. évfolyamosaink közül. Felkészítő: Rádiné Petróczi Márta tanárnő.
  • A Zrínyi Ilona Matematikaverseny országos döntőjébe idén két tanulónk is bejutott. A döntőre 2020. április 17-19-én került volna sor Kecskeméten.
    Oláh-Marcényi Péter a 6. évfolyamot, Oláh-Marcényi Balázs pedig a 8. évfolyamot képviselte volna a megyéből ezen a döntőn. Felkészítő: Rádiné Petróczi Márta.

Az országos döntős tanulókon kívül nagyon büszkék vagyunk azokra a nebulóinkra is, akikkel még a korlátozó intézkedések bevezetése előtti hétvégén, 2020. március 7-én, Kecskeméten a Neumann János Egyetem dísztermében, közösen izgulhattunk a megye legeredményesebb tanulóinak és felkészítőinek részvételével megtartott Zrínyi Ilona Matematikaverseny megyei eredményhirdetésén.
A harmadikosok közül 16. lett Radics Dominik, 18. pedig Görgei Ivett. Felkészítő pedagógus: Bokorné Varga Katalin.
A 4.a. osztályból  5. helyezést ért el, Hideg Balázs. Tanítója: Kósa Erika.
Csáki Anikó a 17. helyezést érte el az ötödikesek között.  Tanára: Selyem Erika.
A 6.a osztályos Oláh-Marcényi Péter 2. lett.  Ebből az osztályból Kurgyis Dávid 19. helyen ért célba, míg a nyolcadikos Oláh-Marcényi Balázs 3. lett.
Az Oláh-Marcényi Péter, Kurgyis Dávid, Pozsár Dániel alkotta csapat a 6., évfolyamosok csapatversenyében 3. helyezést ért el.

Mindegyikük felkészítője: Rádiné Petróczi Márta.

Ebben a versenyben a Batthyány az összesített eredmények alapján a megye 4. legeredményesebb, a megyeszékhelyen kívüli iskolák közül pedig a legjobb lett.

  • A Pangea Matematikaverseny Budapestre tervezett országos döntőjén Faragó Dávid 5.a osztályos tanuló 2020. április 4-én képviselhette volna az iskolát. Felkészítő: Szederkényi Barbara.
  • A „Medve Verseny” szervezőinek jóvoltából az imént említett diákok egy online versenyen kamatoztathatták felkészülésüket.

A versenyen egyébként több, mint 10.000 induló volt, még külföldről nevező csapatok is játszottak. A Kiskunfélegyházi Batthyány Lajos Általános Iskola tanulói és matematika szakos tanárai baráti és családi kategóriákban egyaránt elindultak. Indulói létszámunk a 3-8. évfolyamban több, mint 50 fő volt. A legtöbb induló csapat az iskolánkból „Arany fokozatú vándor” megtisztelő címmel zárta a versenyt, de 3 csapatnak sikerült a Gyémánt fokozatú vándor” rangot elérnie.

A 4 „gyémántos” csapat tagjai: Csenki Ákos- Oláh-Marcényi Péter 6. a osztály, Jéga-Szabó Rebeka, Hegedűs-Jász Nikolett, Majoros Anna Zsófia 7. a osztály, Kis Domonkos, Nagy Laura, Oláh-Marcényi Balázs 8.m osztály.

A tanári csapat: Selyem Erika, Szederkényi Barbara, Rádiné Petróczi Márta.

A Kis Domonkos, Nagy Laura, Oláh-Marcényi Balázs összetételű nyolcadik osztályos csapat olyan fergeteges sebességgel haladt a „Logirintus” verseny útvesztőin, hogy a gyémánt fokozat megszerzése után még mindig maradt a rendelkezésre álló idejükből, így belevágtak egy másik kihívásba is, amit „Arany fokozatú vándor” –ként zártak. A „Logirintusban” egy sztoriba összefűzve, rejtvényeket és logikai feladványokat kellett megoldani. Elmondható, hogy a játékosok, mind rejtvényfejtők és a komoly kihívásokat keresők is megtalálták a számításaikat.

Fotó: Rádiné Petróczi Márta

A Madarak Fák Napjának ünneplése a Batthyány iskolában

Május 10-e a Madarak és Fák Napjának megünneplése fontos esemény a Batthyány iskolában is.

Ezen esemény alkalmat ad a tanítóknak arra, hogy a gyermekekkel megkedveltessék, megszerettessék a természetet, a növény- és állatvilágot.

A Madarak és Fák Napjának hatása, „áldást hozó eredménye” régen elsősorban abban mutatkozott meg, hogy az addig oly gyakori fészekrablások, valamint farongálások elleni panaszok száma csökkent. Az emléknap jótékony hatása az lett, hogy a gyerekek nemcsak ezen a napon, hanem az év szinte minden napján gondozták, ápolták és figyelemmel kísérték az erdők-mezők lakóinak életét.

A rendszerváltozás után ismét feléledt megünneplése, elsősorban az óvodákban és az iskolákban.

Fontos, hogy a hétköznapokon is figyelnünk kell „hallgatag” és „énekes” társainkra. Nem csak azért, mert a fák oxigént termelnek, port szűrnek meg. Nem csak azért, mert a színes, gyönyörű madarak éneke, a fák zöldje nyugtatja az embert. Azért is, mert ezeknek az élőlényeknek a sorsát egyre inkább befolyásolja a mindenen uralkodni vágyó ember.

A koronavírusos időszak alatt az iskolában felügyelet alatt lévő gyerekek Jernei Anikó tanító néni és az iskola technikai dolgozójával, Osztopáni Mihály bácsival közösen díszítették az aulát és a kertet, varázsolták szebbé környezetüket. Fotó: Jernei Anikó, dr. Hegedűsné Kállai Judit

Tanítás koronavírus idején a Batthyányban

A képhez tartozó alt jellemző üres; 01_Címlapfotó-1024x589.jpg a fájlnév

A Covid-19 járvány okozta rendkívüli helyzetben az egész országban tovább kellett működtetni az oktatási rendszert, az iskoláknak, a pedagógusoknak, a tanulóknak és a szülőknek is alkalmazkodniuk kellett a váratlanul kialakult szituációhoz. Ezekkel a gondolatokkal kezdte beszélgetésünket Vargáné Oláh Zsuzsanna a Batthyány Lajos Általános Iskola intézményvezetője.

Az oktatásban a pedagógus szerepe összetett. Egyfelől a pedagógus, mint információforrás, a tudás átadója és a különféle kompetenciák fejlesztője áll a tanulók rendelkezésére, másfelől a tanuló önálló tanulását támogató motiváló, irányító, pártfogó szerepe is van. Egy olyan helyzetben, amikor a pedagógusnak nincs lehetősége közvetlen személyes kapcsolatot fenntartani a tanulókkal, az utóbbi szerepköre válik hangsúlyosabbá: támogatnia kell a tanulók önálló tanulását, információ-felkutatását és feldolgozását.

A Batthyány Lajos Általános Iskola igazgatónője elmondta, hogy kollégái már az első napon virtuális tantermeket („classroom”) hoztak létre, ahol azóta is köszöntik a diákokat. Az órák nagy részét itt tartják, ide töltik fel a tananyagot, a leckét. A gyerekek szintén itt válaszolnak a kérdésekre és itt küldik el a házi feladatokat. Egyes tanároknál a számonkérések a „Redmenta” oldalán valósulnak meg.

A pedagógusok számára talán a legkisebbek távoktatása jelenti a legnagyobb kihívást, hisz akik az általános iskola első-második osztályában tanítanak, azoknak a nebulói az írott szöveget még nem, vagy nehezen tudják értelmezni és feldolgozni.

A tanulóifjúsággal az osztályfőnökök közvetlen kapcsolatban vannak, a munkaközösségek vezetői pedig pedagógus kollégáikkal. Az irányítás továbbra is az iskolából történik, ahol ügyeletet tartanak.

A Batthyány suliban idén sem feledkeztek meg a Víz Világnapjáról, és a Föld Napjáról, de természetesen az Édesanyákról sem. A gyerekek rajzokat, festményeket, plakátokat készítettek. Az intézményben emlékfalat és tárlót hoztak létre pedagógusok és technikai dolgozók közösen. A gyerekek otthon különböző alkotásokkal készülnek az Anyák napjára és szorgalmi feladatokat írnak a Madarak és Fák Napjára.

Az egyik virtuális osztályteremben így számolt be iskolánk egyik diákja: „Amikor kiderült, hogy életbe lép a digitális oktatás eleinte nagyon megijedtem, hogy lesz tovább, miként fognak alakulni a dolgok? Az első rémület után rájöttem, hogy vannak pozitív hozadékai az otthoni tanulásnak, a karantén helyzetnek. Ilyen például a sajátos időbeosztás, az, hogy több időm van a hangszerjátékra, jobban és többet alszom, valamint hogy sokat lehetek a családommal, kevesebbet vagyok stresszes. Egy-két hét után kialakult nálam egy napirend, sokkal hatékonyabban tudom elvégezni feladataimat. A tanáraink megértőek, és próbálnak a legjobban alkalmazkodni a kialakult helyzethez. Sok országban csökkent a légszennyezettség, így a Földünk fellélegezhet. Az emberek között nem várt összefogás tapasztalható, ismeretlen emberek segítenek idegeneken. Még inkább megnőtt a higiénia fontossága, sokkal jobban tisztelik és becsülik az egészségügyben és a szociális ágazatokban dolgozók áldozatos munkáját. Én úgy gondolom, talán még időben jött ez a pofon a világnak, hogy értékeljük a természetesnek tűnő dolgokat, azt hogy van családunk, iskolába járhatunk, vannak barátaink.”

Az élet sok mindent átírt. Viszont ez a sajnálatos helyzet várhatóan hozott az oktatásban pozitív hatásokat is. Ez a kényszerhelyzet azt gondolom, hogy óriási lökést adott az oktatás digitalizációjához. A köznevelésért felelős államtitkár a következőket mondta: „–Több tízezer pedagógus jelenleg egy innovációs kalandban is részt vesz, miközben egy veszélyhelyzetet kezel. Ennek óriási pozitív hozadéka lesz és lehet a tanulók, szülők és pedagógusok munkavégzése számára is.”

Soha nem volt még ennyire fontos a tanulók, a szülők és a pedagógusok együttműködése és egymásba vetett bizalma. Köszönet nekik, büszke vagyok rájuk!- zárta beszélgetésünket Vargáné Oláh Zsuzsanna intézményvezető.

Fotók: Batthyány

Online Medve Matek

Kedves Gyerekek! Kedves Szülők!

A kialakult járványhelyzet nagyban átalakította a tanév utolsó harmadára tervezett programjaink kimenetelét.
Ha minden a régi kerékvágásban haladna, akkor most hétvégén, csak úgy, mint évek óta ebben az időszakban, a felső tagozatos tanulóknak több mint a fele vetné be magát 3 fős csapatokba rendeződve a Medve Szabadtéri Matekverseny rejtelmeinek kibogozásába.
Erre sajnos most nincs lehetőségünk, azonban a szervezők kreativitásának köszönhetően a megmérettetés átalakítva, de az együtt gondolkodás lehetőségét még is megteremtve újszerű módon kerül megszervezésre.
Néhány kedvcsináló információt összegyűjtöttünk a verseny honlapjáról, a további részletek pedig a
http://medvematek.hu/logirintus
címen érhetőek el.
Reméljük, hogy sokan velünk tartotok! Hajrá Batthyány! 
A matematika tanárok 3 fős, a versenyen biztosan induló csapata